Czas czytania: 25 min

Czym właściwie są narzędzia SEO?

Narzędzia SEO pomagają właścicielom stron i sklepów internetowych analizować i optymalizować ich serwisy pod kątem lepszej widoczności i pozycji w rankingach wyszukiwarek. Narzędzia te dostarczają dane o witrynie pod względem pozycji, struktury serwisu, linków zwrotnych, słów kluczowych i wielu innych czynników.  

W tym artykule podzieliłam narzędzia SEO na 4 grupy:

  • Narzędzia do analizy słów kluczowych. (Przydadzą się copywriterom, blogerom i osobom piszącym treści pod SEO na strony i sklepy internetowe).
  • Narzędzia do analizy widoczności. (Pozwalają badać pozycje w wyszukiwarce i porównywać rozwój witryny w różnych okresach czasu – porównanie konkurencji).
  • Narzędzia do analizy struktury witryny (do optymalizacji on-site).
  • Narzędzia do analizy link buildingu (do zarządzania i badania profilu linków).

Jak wybrać najlepsze dla siebie narzędzia SEO?

Zanim wybierzesz najlepsze dla siebie narzędzia SEO, musisz ocenić swoje potrzeby. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z SEO, może lepiej wybrać narzędzie, które jest proste w użyciu i zawiera samouczki, przydatne dla początkujących. 

Zastanów się nad wielkością swojej witryny i budżetem na działania SEO. Wybierając narzędzia zwróć także uwagę na interfejs użytkownika i pulpit nawigacyjny. Jeśli dane nie są prezentowane w sposób łatwy do wykorzystania, możesz pominąć kluczowe informacje i stracić niepotrzebnie czas. 

Poniżej znajduje się moja lista narzędzi SEO, mam nadzieje, że będzie dla Ciebie pomocna. 

Narzędzia SEO do analizy widoczności strony internetowej

Co oznacza analiza widoczności strony? Dzięki temu możemy sprawdzić, na którym miejscu indeksuje (klasyfikuje) się dana fraza/ podstrona w wyszukiwarce Google. Pozwala nam to określić czy nasze działania się sprawdzają i jakie podstrony wymagają jeszcze naszej uwagi. Te narzędzia są przydatne również w przypadku badania konkurencji – warto się inspirować słowami kluczowymi, które mają niewykorzystany potencjał. Jeśli chodzi o widoczność witryny mamy do dyspozycji zarówno darmowe jak i płatne narzędzia. Moim faworytem jest Senuto i jeżeli poważnie myślisz o SEO i pisaniu wartościowego bloga myślę, że warto zainwestować!

search console

Google Search Console (darmowe) 

Zaczniemy sobie od zupełnie darmowego narzędzia SEO do sprawdzania widoczności czyli od Google Search Console. GSC daje nam informacje o obecnym stanie naszej witryny i jej widoczności w wyszukiwarce Google. Jest to wspaniałe rozwiązanie, które zbiera bardzo dużo, ważnych danych. Ale przede wszystkim jest dobrym wyborem jeżeli chcesz zaoszczędzić pieniądze na programy do odczytywania pozycji czy na, wcześniej wspomnianym przeze mnie, Senuto. 

Google Search Console to MUST HAVE jeżeli chcesz sprawdzać swój ruch organiczny (bezpłatny, związany z pozycjami w Google), a także zapytania z jakich on pochodzi. Jakie wnioski można wyciągnąć z tego narzędzia? Słowa kluczowe, które są wysoko w pozycjach, ale nie generują kliknięć (ilość przejść do strony z listy wyszukiwań Google) mogą wymagać dopracowania pod kątem opisu meta. Słowa kluczowe (zapytania), które mają więcej kliknięć , ale nie wydłużają czasu spędzonego na stronie mogą potrzebować przebudowania lub rozbudowania. 

W lewym panelu GSC znajdziemy także taki parametr jak skuteczność, który powinien stać się dla Ciebie od teraz bardzo ważny! To tutaj sprawdzisz sumę wyświetleń swojej strony w skali dnia, tygodnia, miesiąca czy roku. Co daje Ci realny pogląd na to jaką skuteczność mają Twoje działania i treści. 

Google Search Console to także, a może przede wszystkim źródło wiedzy na temat problemów,na jakie trafiają roboty Google przeglądając Twoją stronę (struktura, wersja mobilna, bezpieczeństwo i wiele innych).

Analytics

Google Analytics (darmowe) 

Google Analytics to kolejne niezastąpione narzędzie Google. GA różni się od GSC gdyż zbiera informacje o całym ruchu Twojej witryny (zarówno organicznym jak i nieorganicznym). Jest to niezwykle przydatne chociażby po to żeby określić na ile powinieneś skupiać się na SEO, a ile na innych kanałach ruchu. 

Z Google Analytics możemy wciągnąć informacje na temat miejsc, z których użytkownicy trafiają na Twoją stronę. Takie procentowe przedstawienie tego które kanały są skuteczniejsze pozwala podzielić w sposób racjonalny dalsze działania marketingowe i inwestycje. 

Dobrze skonfigurowany GA jest niezwykłym źródłem wiedzy na temat jakości ruchu, użytkowników i sprzedaży! Umożliwia też śledzenie progresu Twoich działań marketingowych. Dlatego jeżeli planujesz kampanie Ads czy chociażby remarketing warto poświęcić chwilę czy dwie, aby wszystko ze sobą dobrze podłączyć (lub poprosić kogoś doświadczonego). Pamiętaj, że analityka to ważny filar wszystkich Twoich działań i inwestycji, także może lepiej wydać trochę pieniędzy na konfiguracje, bo samo narzędzie jest darmowe). 

narzędzia SEO senuto

Senuto (14 dni za darmo / płatne) 

Senuto, czyli mój absolutny faworyt jeżeli chodzi o sprawdzanie widoczności strony, jakości naszych słów kluczowych i szukania pomysłów do nowych treści. Jest to narzędzie SEO polskich twórców, które służy do analizy widoczność w Google witryn internetowych. Senuto codziennie sprawdza pierwsze 5 stron wyników wyszukiwania Google na ponad 20 mln słów kluczowych oraz zapisuje ich pozycje. 

Senuto pozwala nie tylko analizować Twoje pozycje i słowa kluczowe, ale także badać konkurencje. Dzięki temu możesz pozyskiwać nowe, wartościowe słowa kluczowe na swoją witrynę i przygotować treść lepiej od liderów swojej branży! Co to oznacza? Dzięki Senuto możesz zobaczyć na jakie frazy widoczna jest konkurencja, sprawdzić ilość zapytań tej frazy i stworzyć lepszą od nich podstronę pod kątem użyteczności i treści!

Ważnym aspektem jest też suma słów, na które Twoja strona jest widoczna w Google. Im więcej słów kluczowych tym prawdopodobnie większy ruch i wartość całej witryny (prawdopodobnie, bo zależy to od ilości zapytań tych poszczególnych fraz). U moich klientów spotykam się czasem z tym, że wykresy ich witryn wskazują na dużą widoczność w Google, jednak kiedy przyjrzysz się poszczególnym słowom kluczowym zobaczysz, że nie są one skoncentrowane na tematyce strony/ sklepu. 

Frazy, które nie wskazują na rodzaj branży i produkty czy usługi, które sprzedajesz mogą nawet budować super ruch, jednak na tym się skończy. Dobre SEO buduje pozycję dla słów kluczowych Twoich potencjalnych klientów, a nie przypadkowych użytkowników. 

Senuto posiada też wskaźnik Traffic Value, który pokazuje szacowaną wartość jaką musiałbyś wydać na płatne kampanie, żeby wygenerować taki ruch. (Otwiera czasem bardzo oczy!)

Niestety Snuto jest narzędziem płatnym, ale możesz je przetestować przez 14 dni za darmo. Kliknij tutaj i załóż już teraz darmowe konto. 

ahrefs

Ahrefs (płatne) 

Ahrefs to zdecydowanie kombajn jeśli chodzi o możliwości analityczne. Jeśli mowa o rynku międzynarodowym to jest to TOP 1, jednak za jakością idzie też cena. Dlatego wiem, że większość z Was odpuści taką inwestycję jeśli nie prowadzi agencji SEO lub nie ma kilku klientów, którzy “zrzucą się” na to narzędzie. Koszt w najniższym pakiecie to 99$ miesięcznie. Dlatego też nie będę się za bardzo na jego temat rozpisywać, przynajmniej w przypadku narzędzi SEO do analizy widoczności. (Wrócimy do niego później).

To narzędzie łączy w sobie wiele funkcji, które możemy znaleźć w innych tańszych narzędziach. Wracamy do pytania: czy rzeczywiście go potrzebujesz? Ahrefs posiada także Traffic Value. Pokazuje, podobnie jak wcześniej opisane Senuto, pozycje ilości słów kluczowych w wielu krajach i językach. I analogicznie zobaczysz jaki ruch generują frazy, na które jest widoczna Twoja witryna. Pamiętaj, że jednak jest to estymowana wartość. Nie mniej jednak pomoże to zaoszczędzić czas na bezsensowne działania skupiające się wokół fraz, które nie generują zadowalającego ruchu. 

Narzędzia SEO do analizy słów kluczowych 

Odpowiednia analiza słów kluczowych to fundament skutecznej kampanii SEO. Jest to najważniejszy czynnik, który określi robotą Google jakiej branży dotyczy witryna, co sprzedajesz i jakie problemy rozwiązujesz. Bez dokładnego określenia słów kluczowych używanych przez potencjalnych klientów nie zabieraj się za tworzenie strony! Określenie strategii słów kluczowych i grupy odbiorców to dwa najważniejsze czynniki przy budowie serwisu internetowego. Poniżej zebrałam moje ulubione narzędzia SEO do analizy i wyciągania fraz.

keyword planner

Google Keyword Planner (darmowe) 

Google Keyword Planner (czyli Planer słów kluczowych) mamy dostępny w narzędziu Google Ads, które można stworzyć nawet bez konfiguracji kampanii. To narzędzie jest niesamowicie przydatne do wyciągania fraz kluczowych typowo pod SEO. Google Keyword Planner jest darmowy dla wszystkich posiadaczy konta GoogleAds. 

Co możesz wyciągnąć z tego narzędzia SEO? Przede wszystkim dowiesz się jaka jest ilość wyszukiwań dla poszczególnych słów kluczowych, a także zobaczysz ich długofalowe prognozy. Mamy tu dostępne dwie funkcje: 

  • “Znajdź słowo kluczowe” – pozwala na znalezienie słów kluczowych przydatnych w strategii SEO i Google Ads.
  • “Sprawdź liczbę wyszukiwań i prognozy” – dzięki niemu poznasz średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego, stare dane dotyczącego wyszukiwań oraz prognozy i sezonowości.

Dzięki temu w kompleksowy sposób możesz zadbać w indywidualny sposób o strategię słów kluczowych dla swojej witryny. 

Oczywiście jak to w większość darmowych narzędzi (szczególnie Google) Keyword Planner ma też wadę jeśli chodzi o precyzyjność prezentowanych danych. Ale Holaaa, jest na to sposób 😛 Jeśli nie masz nic przeciwko to wydaj kilka złotych na płatną reklamę Ads. Proste? Proste i cwane. Zostawiasz pieniądze więcej dostajesz.  Jednak nie jest to coś co bardzo przeszkadza, więc jeśli mimo to wolisz wersję zupełnie darmową to w momencie kiedy Google poprosi Cię o wskazanie celu reklamowego, zwyczajnie przejdź do przycisku “Masz doświadczenie w Google Ads?”, i potem “Utwórz konto bez kampanii”. 

answer the public

AnswerThePublic (darmowe i płatne) 

AnswerThePublic to świetne, darmowe narzędzie dla osób piszących teksty na blogi czy tworzących strategie treści. Daje dostęp do kopalni pomysłów i tematów na artykuły i treści na serwisy internetowe. 

Answer the Public pozwala trafnie określić, które hasła są najbardziej odpowiednie dla Twojej grupy docelowej. Wskaże synonimy, wyrazy pokrewne i pytania dla wyszukiwanej frazy kluczowej. Działanie tego narzędzia również robi wrażenie. Po wpisaniu słowa i wybraniu języka tworzona jest przez algorytm grafika, która podaje nam jak na tacy pochodne i podobne frazy i wyrażenia, które są wpisywane w wyszukiwarce Googla zamiennie przez użytkowników. Grafikę można pobrać w .csv lub .png i zapisać (wysłać copywriterce). Działanie tego narzędzia jest zasilane przez sugestie wyszukiwań Google i jego dane. 

Answer the Public to wspaniałe narzędzie do planowania i wyszukiwania słów kluczowych, dostępne w modelu bezpłatnym, ale także płatnym. Koniecznie wypróbuj! 

google trends

Google trends (darmowe) 

Google Trends, który jak wyszło z mojej ankiety najbardziej Was zainteresował to darmowe rozwiązanie. Dostarcza nam informacje na temat trendów w wyszukiwarce Googla. Czyli pokazuje nam ilość zapytań w określonych okresach czasu i umożliwia badanie sezonowości słów kluczowych. 

Google Trends istnieje od lat, ale jego popularność nie jest taka duża jak w przypadku innych narzędzi Google. Badanie popularności  trendów jest nieocenione w tworzeniu i rozwoju biznesu online. Wyszukaj słowa kluczowe w dowolnym języku i kraju. 

Dla mnie bardzo dobrym przykładem był moment kiedy zaczęłam interesować się jogą, można powiedzieć, że nie była już to taka super nisza, ale mimo to widziała rosnące zainteresowanie w Google Trends i to był szczał w dziesiątkę! Podobnie w okresie kiedy zaczął się COVID zobaczyłam zmiany w Google Trends i odpowiedziałam tworząc sklep z maseczkami ochronnymi. Biznes w internecie można rozwinąć szybko, ale trzeba trafić z odpowiednim słowem kluczowym, produktem w odpowiedni okres / trend. 

keyword ahrefs

Ahrefs do analizy słów kluczowych (narzędzie płatne) 

Ahrefs, tak jak pisałam wcześniej, to totalnie kombajn funkcji SEO. Ale co ciekawe jego historia wskazuje na to, że powstał jako narzędzie do badania słów kluczowych.  Z tego powodu prawdopodobnie to odgałęzienie tak wspaniale działa! 

Można z pewnością uznać, że Ahrefs ma równie imponująco rozrośnięte roboty indeksujące co sam Google. Narzędzie to wskazuje, które obszary Twojej witryny wymagają ulepszeń, pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarki. Nawiązując do analizy słów kluczowych, Ahrefs  umożliwia znalezienie słów kluczowych używanych przez Twoich potencjalnych klientów w obrębie Twojej branży/ niszy. Trzeba przyznać, że wyszukiwarka tematyczna działa rewelacyjnie, co więcej opiera się na danych konkurencji. Uważam, że może to być wartościowe odkrycie dla osób zajmujących się tworzeniem treści pod SEO na portale i blogi. 

Ahrefs to jedno z najczęściej polecanych narzędzi SEO w Internecie, niestety nie jest darmowe, ale możecie za kilka dolarów skorzystać z 7 dniowego okresu próbnego.  

baza slow kluczowych senuto

Analiza słów kluczowych w Senuto (14 dni za darmo/ płatne) 

Senuto, jak pisałam jest moim ulubionym narzędziem do codziennej pracy przy treściach i stronie. Senuto może się pochwalić bazą ponad 20 milionów słów kluczowych, posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania słów, możesz ich szukać na podstawie własnej definicji (kombinacji słów, rodzaju dopasowania i różnych filtrów). Uwaga! 

Aby skorzystać z tej funkcji należy wpisać w okno wyszukiwarki bazy słów kluczowych słowo kluczowe związane z Twoją branżą / biznesem. Algorytm wyrzucić frazy kluczowe powiązane znaczeniowo (czyli nie tylko tzw. long-tail keywords). Takie słowa kluczowe, które są semantyczne. 

Dla każdej z fraz otrzymasz informację o:

  • średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, 
  • sezonowości (również w rozbiciu na poszczególne miesiące),
  • liczby wyrazów, z której się składa,
  • CPC (a dodatkowo również CPC max oraz CPC min)
  • wyników rozszerzonych, które pojawiają się po wpisaniu tej frazy w Google.

Wyniki możesz dowolnie spersonalizować, dopasowując je do swoich potrzeb. 

Polecam rzucić okiem szczególnie na średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, rozważyć sezonowość danej frazy i ocenić potencjał pod kątem konkurencji. Pamiętaj, że możesz wyszukać frazy w wielu językach i krajach.

surfer

Keyword Surfer (darmowe)

Uwielbiam to rozszerzenie do Chrome! Dzięki czemu w najprostszy możliwy sposób sprawdzam popularność danego słowa kluczowego (wpisując ją zwyczajnie do wyszukiwarki). Dzięki temu nie tracę czasu na tworzenie treści pod słowa z małą liczbą wyszukiwań. Keyword Surfer pokaże Ci miesięczną liczbę wyszukiwań i różne podobne słowa kluczowe, których możesz użyć w swojej strategii treści.

Dzięki temu rozszerzeniu zwiększysz trafność treści, przyspieszysz proces badania słów kluczowych i wykorzystasz powiązane wyszukiwania. Keyword Surfer daje też możliwość podglądu miesięcznego ruchu w domenie, liczbę słów kluczowych oraz linków dla 10 pierwszych witryn pod danym słowem kluczowym (pojawią się pod opisem meta). Możesz także użyć wykresu korelacji po prawej stronie, aby dowiedzieć się, które czynniki rankingowe mają znaczenie dla wybranego słowa kluczowego. 

Dane pokazywane przez rozszerzenie od SurferaSEO nie są tajemną wiedzą – można je pozyskać dzięki innym narzędziom, np. Keyword Planner Google, Ahrefs, Senuto czy Ubersuggest. Rozszerzenie bardzo ułatwia przeprowadzanie analizy wyników wyszukiwania, ponieważ większość potrzebnych informacji podejrzymy wprost w wyszukiwarce.

ubersuggest

Ubersuggest (darmowe) 

Ubersuggest.io to kolejne darmowe rozwiązanie z narzędzi SEO, zdecydowanie bardzo pomocne i intuicyjne w użyciu. Ubersuggest, opracowany przez Neila Patela (kocham gościa ❤️), to bezpłatne narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, które pomaga identyfikować słowa kluczowe, wyświetlając najwyższe wyniki w rankingu SERP. 

Ubersuggest.io przyda się szczególnie do wyszukiwania słów kluczowych z długiego ogona. Ubersuggest sugeruje słowa kluczowe jako automatyczne uzupełnianie zapytań Google. Wskaźniki, które Ubersuggest uwzględnia w swoich raportach to liczba słów kluczowych, konkurencja, CPC i trendy sezonowe. Dane wyciąga nie tylko z wyszukiwarki, ale również, wiadomości, grafiki czy YouTube. 

Świetne narzędzie zarówno dla SEO, jak i płatnego PPC, to narzędzie może pomóc Ci określić, czy słowo kluczowe jest warte, aby się na nim skupiać. 

Narzędzia SEO do analizy on-site 

Optymalizacja SEO on-site to bardzo ważny element jeśli chodzi o budowanie widoczności w Google. Optymalizacja on-site pomaga wyszukiwarkom jak i użytkownikom w interpretacji treści strony – o czym jest strona i czy odpowiada ona na ich zapytanie. To nie tylko pisanie treści, ale umiejętnie umieszczanie słów kluczowych w różnych, ważnych miejscach na stronie takich jak Alt obrazków, URL, kategorie i inne. Narzędzia które pomogą nam to zweryfikować mają na celu pokazanie nam struktury strony i wskazanie błędów, które należy poprawić dla lepszej widoczności witryny. 

speed insights

Google speed insights 

Najważniejsze narzędzie jeśli robisz SEO dla wujka Google. PSI to narzędzie od Google, które analizuje zawartość strony internetowej, a następnie sugeruje sposoby zwiększenia szybkości jej wyświetlania. Aby rozpocząć analizę wystarczy podać adres strony i chwilkę poczekać. Narzędzie to pokaże Ci najważniejsze błędy związane z opóźnieniami ładowania strony. Dowiesz się też tego co z tym można zrobić, aby problem wyeliminować. Jednak większość tych błędów wymaga już specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. 

screaming frog

Screaming Frog (darmowy) 

Screaming Frog to rozbudowane narzędzie do skanowania (crawlowania) stron internetowych, jest jednym z lepszych narzędzi jeśli mamy już jakąś wiedzę z zakresu SEO i optymalizacji. Screaming Frog występuje wersji desktopowej (Windows, MacOS oraz Ubuntu). Aplikacja jest dostępna do pobrania w wersji darmowej, ale ma niestety  ograniczenie do 500 adresów URL. Do wyboru mamy także opcję płatną bez żadnych limitów. 

Screaming Frog wykorzystywany jest w głównej mierze do technicznej optymalizacji strony internetowej. Zbiera szereg informacji o każdym adresie URL w Twojej witrynie: kody, meta dane, title, nagłówki, hreflang itp. Narzędzie skanuje całą treść strony, potrafi przy tym renderować nawet strony oparte o JS, i informuje o zduplikowanych treściach, błędach do naprawienia, błędnych w przekierowaniach i obszarach do poprawy w zakresie link buildingu. Bez tego narzędzia SEO nie byłabym w stanie wykonywać swojej pracy. Mogę zobaczyć, czy strony zwracają błędy 404, znaleźć liczbę słów kluczowych, uzyskać listę wszystkich nagłówków tytułowych i H1 oraz dane analityczne w jednym miejscu. Mogę określić, czy migracje witryn przebiegły bezproblemowo (haha zwykle nie). Bardzo polecam skorzystanie z tego narzędzia!

soesurfer

SurferSEO (płatne) 

Surfer SEO to chyba jedno z bardziej znanych polskich narzędzi SEO, które służy specjalistom na całym świecie. Aby rozpocząć pracę z Surferem koniecznie musisz być zalogowany. Jeśli nie chcesz wykupić płatnej wersji narzędzia, możesz skorzystać z wersji demo, którą oferują już za 1$. Intuicyjny interface Surfera robi robotę , a co więcej wszystkie dane prezentowane są w przejrzysty i niesamowicie obrazowy sposób jako czytelne wykresy. 

Surfer umożliwia analizę stron internetowych głównych konkurentów z pierwszych 50 wyników wyszukiwania. Dzięki temu narzędziu sprawdzimy jakie dotychczasowe działania związane z optymalizacją przeprowadziła konkurencja, a także poznamy ich strategie link buildingu. Taka wiedza może być cenna, a na pewno pomoże określić, jakie działania są konieczne, aby prześcignąć tę konkurencję.

Jeśli o mnie chodzi moją ulubioną funkcją jest porównywanie wielu czynników pod względem wagi dla poszczególnych przypadków. Zagmatwałam? Może inaczej, ta funkcja pokazuje dlaczego dana domena znajduje się na pierwszym miejscu. Nie zalecam porównywanie się z gigantami takimi jak Allegro czy Olx.. Wybierajmy realną konkurencję, a wtedy wprowadzone zmiany i naprawione błędy mogą przynieść naprawdę rewelacyjne wyniki. 

Zarządzaniem profilem linków z Ahrefs (płatne) 

Tak jak wspominałam wyżej (chyba już 2 razy), Ahrefs to niezaprzeczalnie gigant SEO. Ja używam go przede wszystkim do zarządzania linkami, bo właśnie do tego służy w głównej mierze. Ciekawe jest to, że Ahrefs może pochwalić się chyba najstarszą, a zarazem największą bazą linków z całego świata. Ahrefs jest narzędziem płatnym, ale jeżeli posiadasz konto GA możesz go używać w ograniczonej wersji za darmo, fajnie? Uwierz mi, że tak! Więcej na temat tego narzędzia pojawi się w moim kursie!

Majestic

Majestic (płatne)

Majestic SEO to miało swoje czasy świetności i było najpopularniejszym narzędziem wśród pozycjonerów. Majestic pozwala weryfikować źródło linków Twojego serwisu, ale co ważniejsze także konkurencji!  Co za tym idzie z łatwością można “podkraść” linki od stron, które są wysoko w Google i zobaczyć czy idzie je zdobyć. Majestic jest niezwykle intuicyjne i proste w obsłudze – nie musisz posiadać wielce specjalistycznej wiedzy żeby ogarnąć o co chodzi. Majestic jest narzędziem płatnym, a ja osobiście z niego nie korzystam także nic więcej nie jestem w stanie Wam o nim napisać. 

Podsumowując narzędzia SEO to bardzo ważny element pracy nad widocznością domeny. Bez nich osiąganie jakichkolwiek sukcesów byłoby zdecydowanie trudniejsze, ale możliwe. Musisz jednak pamiętać, że same narzędzia nie zastąpią wiedzy i doświadczenia specjalisty. Aby więc korzystać z tych narzędzi, musisz znać przynajmniej podstawy SEO.